Bij kinderen met moeilijk eetgedrag gaat proeven vaak gepaard met onderliggende angst. De spanning rondom nieuwe of onbekende voeding maakt proeven dan ook een grote uitdaging.
Het doel van dit proefschrift is om kinderen op een speelse manier bloot te stellen aan zoveel mogelijk voedingsmiddelen, zodat die onderliggende angst geleidelijk afneemt. Hierdoor wordt hun eetpatroon op termijn steeds gevarieerder.
Proeven gebeurt in stapjes. Kinderen proeven niet alleen met hun mond, maar met al hun zintuigen. Dit boekjes voorziet 7 stapjes en sommige stapjes zijn nog verder onderverdeeld. Niet alle stappen moeten doorlopen worden, en elk kind ervaart dit proces anders. Voor de één is ruiken spannend, voor de ander aanraken. Het leuke is dat het kind zelf kan aangeven welke stapjes al lukken door het bijbehorende icoontje te omcirkelen. Dat verhoogt de betrokkenheid en gevoel van competentie: wat lukt me al wél!
Ook de grootte van angst kan gescoord worden. In dit proefschrift werd namelijk een extra kolom voorzien om de score van 0 tot 10 aan te geven: van helemaal niet meer spannend (0) tot SUPER spannend (10). Hierdoor kan dus ook de daling van angst per proefstapje worden weergegeven. Is het niet meer zo spannend (score 0 tot 3 bv.)? Dan lukt het misschien om als doel 2 (en dan 3 enzoverder) proefhapjes voorop te stellen?
Op die manier kan je helemaal zelf en op maat van elk kind het hele proefplan bepalen en dit leerproces opvolgen! Nog steeds zonder druk en volgens het leerritme van elk kind.
Op de achterkant is ruimte voor notities, heen-en-weer boodschappen of vragen tussen ouder, kind en jij, als therapeut. De lege ruimtes in dit proefschrift kunnen ook gebruikt worden om bij te houden hoe groot een eerste proefhapje was, en hoe dit hapje op termijn evolueert naar een steeds grotere portie. Proeven is immers iets anders dan eten. Het draait om één of een paar hapjes, niet om een volle maag.
Dit pakket bevat 5 proefschriftjes, specifiek voor de begeleiding van het lager schoolkind.